Kans 1: Pak mij in de eerste seconden.

‘Hoe kunnen ze deze site nou zo maken? Lijkt me niks.’ Of: ‘Het ziet er professioneel uit. Hier kijk ik verder.’ Slechts een deel van de online aanbieders weet op alle fronten de eerste indruk van een klant te beïnvloeden. De aanbieder die hem of haar in die eerste seconden volledig weet te pakken, heeft ook een streepje voor in het verdere koopproces. Er zijn meerdere oplossingen en deze lijken eenvoudig, voor sommige aanbieders kennelijk toch moeilijk.

‘Die andere site ziet er gewoon beter uit.’ Neem het voorbeeld van autoverzekeringen. Natuurlijk, klanten willen zo snel mogelijk weten hoeveel premie ze moeten betalen. Vrijwel alle aanbieders bieden dan ook het ‘premie berekenen’ direct aan. Maar voor de eerste indruk van de klant is dit niet voldoende. Een klant scant meer en let ook op groot en sprekend beeld, onderscheidende USP’s en 24-uurs service. Klanten die deze elementen in die eerste seconden herkennen, geven aan meer vertrouwen te hebben in de rest van het aanbod op de site.

‘Kijk, zij begrijpen mij.’ Een recruitmentbureau moet ondersteuning bieden in een onzekere fase in het leven van de klant. Dit is mensenwerk. Recruitmentsites die op het menselijke aspect inspelen in die eerste seconden, krijgen de voorkeur van de klant. In tegenstelling tot sites die enkel de vacaturedatabase en merknamen van opdrachtgevers tonen. De werkzoekende klant beoordeelt de eerste pagina bijvoorbeeld ook op sprekend beeld, een heldere boodschap inclusief emotie.

 

Wat vaak wordt vergeten in die eerste seconden:

  • Groot beeld, bijvoorbeeld met lachende mensen, realistisch, met aspiratieniveau voor de klant. En het lijkt een open deur, maar daar waar de mensen op het beeld naar kijken trekt ook de aandacht van de klant. Wil je dat de klant ergens naar kijkt of op klikt? Zet het op de juiste plek.
  • Verkondig je boodschap kort en helder, vergeet de emotie in je boodschap niet.

  • Bij de meeste siteontwikkelaars wel bekend, benoem kort en bondig de (maximaal) vier belangrijkste USP’s. De klant weet meteen waarom hij op de site moet blijven. Maar ook hier slaan aanbieders nog vaak de plank mis. Je klant is slim en beoordeelt in enkele seconden of je USP’s uniek en onderscheidend ten opzichte van je concurrent.
  • Bied direct contactopties via verschillende kanalen. Ook al maken ze er geen gebruik van, er wordt op gelet. Als er makkelijk en via meerdere kanalen contact opgenomen kan worden, krijgt de klant het gevoel dat de organisatie er voor hen is.
  • De klant wil weten hoe hij verder moet klikken. Onduidelijkheid over de volgende klik-optie leidt tot onzekerheid bij de klant. Voorkom misverstanden en plaats in je design een duidelijke doorverwijzing, bijvoorbeeld onderaan de header.

    Uiteraard blijft het hier niet bij. Wie de klant ook na de eerst seconden wil behouden zal de overige kansen moeten benutten.

Geef mij meer helder, opbouwend advies!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s